Een laadpaal thuis is niet alleen comfortabel—je bespaart er ook flink mee op je laadkosten. Maar wat kost een laadpaal thuis nu écht, en welke keuzes bepalen de totaalprijs?
Op deze pagina vind je actuele prijzen, prijsvoorbeelden, installatiekosten, verbruikkosten en slimme bespaartips, zodat jij precies weet welke laadoplossing het beste is voor jouw situatie.
Inhoudsopgave
Wat kost een eigen laadpaal voor thuis?
De kosten voor een laadpaal thuis liggen gemiddeld tussen €1.000 en €3.500, inclusief installatie. De exacte prijs hangt af van het type laadpaal, het laadvermogen en de complexiteit van de installatie.
Bekijk hieronder hoe deze kosten zijn opgebouwd.
| Type laadpaal | Aanschaf | Totaal incl. installatie | Geschikt voor |
|---|---|---|---|
| 1-fase laadpaal (7,4 kW) | €500 – €1.200 | €800 – €1.900 | Hybrides & EV’s met lage laadsnelheid |
| 3-fase laadpaal (11–22 kW) | €1.000 – €2.500 | €3.500 – €5.000 | Volwaardige elektrische auto’s |
| Slimme laadpaal | + €100 – €300 | Afhankelijk van model | Zonnepanelen, app-sturing, load balancing |
Let op: een 3-fasen laadpaal laadt alleen sneller als je auto een 3-fase boordlader heeft.
Prijsvoorbeelden: kosten voor een laadpaal thuis
De totale kosten hangen sterk af van jouw situatie en wensen. Hieronder geven we meer context bij verschillende veelvoorkomende keuzes, zodat je jouw scenario beter kunt inschatten:
- Meest gekozen: standaard laadpaal + installatie
- Klaar voor de toekomst: 3-fase laadpaal
- Geavanceerde (slimme) laadpaal met load balancing
1. Meest gekozen: standaard laadpaal + installatie
Een eenvoudige laadpaal van 3,7 of 7,4 kW is ideaal voor dagelijks laden. De prijs varieert tussen €500 en €1.200. Dit type laadpaal heeft weinig extra functies, maar is voldoende voor de meeste hybride en elektrische auto’s. Vooral wanneer je ’s nachts oplaadt, is een standaard laadpaal vaak meer dan genoeg. Laat je de laadpaal plaatsen door een vakspecialist, dan komen daar installatiekosten bij van gemiddeld €600.
- Laadpaal 1-fase: kost gemiddeld €500 – €1.200
- Installatie: €600
Totaal: €1.300 – €1.800
De hoogte van de installatiekosten hangt vooral af van hoever de laadpaal van je meterkast staat en of er graafwerk nodig is. Voor woningen waar de oprit direct aan de gevel grenst, zijn de installatiekosten relatief laag.
2. Klaar voor de toekomst: 3-fase laadpaal
Heb jij een auto die kan laden met 11kW of 22kW, dan kun je extra snel laden met een 3-fase laadpaal. Een 3-fase aansluiting is handig wanneer je weinig tijd hebt om te laden of meerdere energiegrootverbruikers in huis hebt (warmtepomp, zonnepanelen, meerdere EV’s). Bovendien wordt 3-fase laden steeds meer de norm: EV’s krijgen steeds grotere accu’s.
- Laadpaal 3-fase: kost gemiddeld €1.000 – €2.500
- Installatie (incl. meterkastaanpassing): €1.500 – €2.500
Totaal: €2.500 – €5.000
3. Geavanceerde (slimme) laadpaal met load balancing
Voor wie meer controle wil via apps, dynamisch laden, load balancing of koppeling met zonnepanelen, is er de slimme laadpaal. Deze kost +€100 tot €500 extra. Dit type lader is geschikt voor EV-rijders die veel kilometers maken, zonnepanelen gebruiken of hun laadproces volledig willen automatiseren.
- Laadpaal (1-fase of 3-fase incl. installatie): €1.300 – €5.000
- Slimme functies: €100 – €500
Totaal: €1.400 – €5.500

Welke keuzes bepalen de kosten?
De prijs van een laadpaal wordt vooral beïnvloed door vier factoren, die we hieronder verder bespreken:
- Laadvermogen (1-fase of 3-fase)
- Slimme functies
- Plaatsing: wandmontage of losse laadpaal
- Graafwerk en kabelafstand
- Merk en vakspecialist
1. Laadvermogen (1-faseaansluiting of 3-fasenaansluiting)
Laadpalen thuis zijn beschikbaar in twee soorten laadvermogen: 1-fase en 3-fase.
- 1-fase (7,4 kW): is met een prijs vanaf €500 (excl. installatie) goedkoper en voldoende voor de meeste gebruikers.
- 3-fase (11–22 kW): prijs start vanaf €1.000 (excl. installatie) hiermee kun je sneller laden, maar vaak:
- aanpassing meterkast nodig
- netverzwaring via de netbeheerder
Extra kosten meterkast aanpassing: €200 – €350
Netverzwaring (via netbeheerder): vaak gratis bij 1-fase naar 3-fase. Dit moet je aanvragen bij je netbeheerder, houd wel rekening met wachttijd!
Let op: je auto moet het laden via een 3-fasenaansluiting wel ondersteunen. Als jouw auto geen 3-faselader heeft, werkt een 3-fasige laadpaal wel, maar laadt je auto niet sneller dan zijn 1-fase limiet.
Bijvoorbeeld: een Nissan Leaf laadt max. 6,6 kW, ook al staat hij aan een 11 kW of 22 kW laadpunt.
2. Slimme functies en connectiviteit
Een slimme laadpaal met functies zoals bediening met een app en Dynamic Load Balancing kunnen het laadproces efficiënter en gebruiksvriendelijker maken, maar brengen extra kosten met zich mee. Bepaal of deze geavanceerde functies de extra investering waard zijn.
→ Gemiddeld kost een slimme laadpaal ongeveer €100 tot €500 extra (t.o.v. een basis laadpaal)
3. Plaatsing: wandmontage of losse laadpaal
Een wandlader is het goedkoopst omdat er minder materiaal en arbeid nodig is. Als er geen muur beschikbaar is, kan de laadpaal op een montagepaal worden geplaatst. Dit kost doorgaans €150 tot €1.000 extra vanwege graafwerk, fundering en extra bekabeling.
- Wandlader: goedkoopste optie
- Staande laadpaal: door extra materiaal + graafwerk is deze optie iets duurder
→ Meerprijs staande laadpaal: €150 – €1.000
4. Graafwerk & kabelafstand
Een laadpaal wordt aangesloten aan een groep in de meterkast. Dit betekent dat er een kabel van de meterkast naar de laadpaal moet lopen. Voor een staande laadpaal is vaak graafwerk nodig, voor een wandlader meestal niet. Hiervoor geldt: hoe langer het kabeltraject, hoe hoger de kosten. Vooral lange opritten of harde ondergrond (beton/klinkers) kunnen de kosten verhogen.
→ Gemiddeld graafwerk: ± €45 per meter
| Factor | Beschrijving | Extra Kosten |
|---|---|---|
| Aansluiting meterkast | Aanpassing of verzwaring van de meterkast | € 200 – € 350 |
| Manier van bevestigen | Wandmontage of paal (afhankelijk van locatie) | € 150 – € 1.000 |
| Dynamic Load Balancing | Efficiënt energiebeheer voor stroomverdeling | € 100 – € 250 |
| Graven voor bekabeling | Extra kosten per meter graafwerk | ~ € 45 per meter |
5. Merk en vakspecialist
Verschillende vakspecialisten hanteren verschillende prijzen en zullen verschillende merken adviseren. Het loont om op Homedeal offertes aan te vragen. Zo kun je de offertes van de verschillende vakspecialisten onderzoeken en vergelijken om zo de beste prijs-kwaliteitverhouding te vinden.

Wat kost laden thuis versus openbaar laden?
De gemiddelde stroomprijs thuis is €0,20 – € 0,40 per kWh (prijspeil 2025 volgens Consumentenbond). We berekenen wat een laadbeurt kost thuis, bij een openbare lader en een snellader.
Kosten per laadbeurt (20–50 kWh)
- Thuis: €4 – €15 (€0,30 per kWh)
- Openbare laadpaal: €8 – €35 (€0,40 – €0,70 per kWh)
- Snellader: €13 – €45 (€ 0,65 tot € 0,90 per kWh)
Conclusie: Thuis laden is tot 2× goedkoper dan publiek laden en tot 3× goedkoper dan snelladen.

Besparen door thuisladen met een dynamisch energiecontract
Thuisladen met een dynamisch energiecontract betekent dat je laadpaal (of jijzelf) inspeelt op de uurprijzen van elektriciteit op de markt. Deze prijzen veranderen elk uur, en kunnen overdag, ’s avonds en ’s nachts sterk verschillen. Soms zijn ze zelfs negatief, waardoor je betaald krijgt om stroom te verbruiken.
- Laden tijdens goedkope uren kan je 30–50% besparen
- Zonnepanelen → laden voor €0,00 per kWh bij eigen verbruik
- Slimme laadpalen sturen automatisch op de laagste prijzen
Is er subsidie voor een laadpaal thuis?
In Nederland is er op dit moment geen landelijke laadpaal subsidie voor particulieren die een laadpaal thuis laten installeren, soms zijn er wel mogelijke lokale of regionale subsidies of kortingen.
Daarnaast zijn er wel diverse mogelijkheden om de kosten te verlagen: lees in ons artikel: kosten laadpaal thuis aftrekbaar meer over de fiscale mogelijkheden die je hebt als particulier.
Wanneer is een laadpaal thuis de moeite waard?
Een laadpaal thuis is relatief snel de kosten waard. Het is vooral financieel slim als je:
- 10.000 km per jaar rijdt
- Een vaste parkeerplek hebt
- Nu vaak bij openbare laadpalen laadt
- Zonnepanelen hebt of overweegt
- Een volledig elektrische auto rijdt
Meestal verdien je een laadpaal terug in 2–4 jaar.
Ontvang offertes voor een laadpaal thuis installatie
Omdat de kosten sterk verschillen per installateur en per woonsituatie, is het slim om meerdere offertes te vergelijken. Zo zie je direct welke installateur een eerlijke prijs biedt en welke functies je echt nodig hebt. Via Homedeal ontvang je gratis en vrijblijvend offertes van erkende laadpaal installateurs bij jou in de buurt — zodat je altijd zeker weet dat je nooit te veel betaalt.

Veelgestelde vragen
De kosten voor het plaatsen van een laadpaal thuis variëren. Gemiddeld liggen de kosten tussen de €500 en €1.200 voor de aanschaf van de laadpaal zelf. De installatiekosten kunnen variëren, afhankelijk van factoren zoals de complexiteit van de installatie, de noodzaak om te graven, en aanpassingen in de meterkast. Overweeg alle aspecten om een compleet kostenplaatje te krijgen.
De totale gemiddelde kosten van een laadpaal incl. installatie hangen af van verschillende factoren. Naast de aanschafprijs van de laadpaal moet je rekening houden met de kosten voor installatie, die afhankelijk zijn van de complexiteit van de werkzaamheden en de specifieke vereisten van jouw woning. Een ruwe schatting incl. installatie kan variëren van €1.000 tot €4.000.
Ja. Thuis laden kost gemiddeld €0,30 per kWh, terwijl publieke laadpalen €0,40 – €0,60 vragen en snelladers €0,65 – €0,90. Thuis laden bespaart je tot €600 per jaar.