Vergelijk laadpaal offertes
Vind dé laadpaal specialist voor je project
 

Gratis en vrijblijvend

Homedeal.nl Laadpalen Bidirectionele laadpaal

Bidirectionele laadpaal


Een bidirectionele laadpaal is een slimme oplossing voor elektrische auto-eigenaren. Anders dan gewone laadpalen kan deze niet alleen je auto opladen, maar ook energie uit je auto terug naar je huis of het elektriciteitsnet sturen. Dit creëert nieuwe mogelijkheden voor energiebeheer en kostenbesparing.

Inhoudsopgave

Wat is een bidirectionele laadpaal?

Een bidirectionele laadpaal maakt tweerichtingsverkeer van energie mogelijk. Gewone laadpalen sturen stroom alleen van het net naar je auto. Een bidirectionele laadpaal kan ook energie uit je auto halen en deze naar je huis of het elektriciteitsnet sturen. Dit werkt via een speciale omvormer die wisselstroom (uit het net) en gelijkstroom (in je auto) kan omzetten in beide richtingen.

KenmerkStandaard LaadpaalBidirectionele Laadpaal
EnergiestroomEenrichtingsverkeer (net naar auto)Tweerichtingsverkeer (net ↔ auto ↔ huis)
FunctionaliteitAlleen opladenOpladen en terugleveren
Aanschafprijs (incl. installatie)€1.000 – €3.500€5.000 – €6.000
ToepassingBasisgebruik elektrische autoEnergieopslag, kostenbesparing, noodstroom
Tip! Prijzen van 5 laadpaal specialisten vergelijken Vergelijk en bespaar door 5 offertes van de beste laadpaal specialisten aan te vragen.

Voor bidirectioneel laden heb je drie dingen nodig: een geschikte elektrische auto, een bidirectionele laadpaal en een energiesysteem dat de stroom kan verwerken. Momenteel ondersteunen niet alle elektrische auto’s deze technologie.

Welke auto’s ondersteunen bidirectioneel laden? Dat zijn o.a.:

  • Nissan Leaf en Ariya
  • Renault 5 (Mobilize)
  • Renault Megane E-Tech
  • Mitsubishi i-MiEV
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Hyundai Ionic 5
  • Kia EV6 en EV9
  • Volkswagen ID-serie

Verschillende toepassingen van bidirectioneel laden

Er zijn drie hoofdtoepassingen voor bidirectioneel laden:

  • Vehicle to Grid (V2G) levert stroom terug aan het elektriciteitsnet.
    • Voordelen: Vergoeding voor teruglevering, ondersteuning netstabiliteit
  • Vehicle to Home (V2H) gebruikt je auto als thuisbatterij.
    • Voordelen: Energieonafhankelijkheid, lagere energierekening, noodstroom
  • Vehicle to Load (V2L) laat je apparaten rechtstreeks op je auto aansluiten, zoals een powerbank.
    • Voordelen: Mobiele stroomvoorziening, ideaal voor buitenactiviteiten

De meeste huiseigenaren kiezen voor V2H omdat dit direct voordeel oplevert zonder afhankelijkheid van energiebedrijven. Je auto wordt een energieopslag voor je huis, vergelijkbaar met een thuisbatterij maar dan veel groter.

Voordelen van bidirectioneel laden

De grootste voordelen van een bidirectionele laadpaal zijn financieel en praktisch. Je kunt je auto opladen wanneer de stroomprijs laag is (bijvoorbeeld ’s nachts) en energie terugleveren wanneer de prijs hoog is (tijdens piektijden). Met een dynamisch energiecontract kan dit aanzienlijke besparingen opleveren.

Een ander belangrijk voordeel is de slimme energiebalans die je creëert. Je auto fungeert als noodstroomvoorziening bij stroomstoringen. Een gemiddelde elektrische auto bevat genoeg energie om een doorsnee huishouden meerdere dagen van stroom te voorzien!

Is een bidirectionele laadpaal automatisch een slimme laadpaal?

Een bidirectionele laadpaal is niet per definitie een slimme laadpaal, maar in de praktijk wel altijd slim uitgevoerd. Zonder slimme functies zou je immers de meerwaarde (zoals sturen op goedkope uren of energiebeheer) niet benutten.

Integratie met zonnepanelen

De combinatie van een bidirectionele laadpaal met zonnepanelen is ook heel gunstig. Overdag wekken je zonnepanelen energie op. In plaats van deze tegen een lage vergoeding terug te leveren aan het net, sla je de zonne-energie op in je auto. ’s Avonds, wanneer je zonnepanelen geen stroom produceren, gebruik je deze opgeslagen energie voor je huis.

Dit verhoogt je zelfvoorzienendheid en vermindert je afhankelijkheid van het elektriciteitsnet. Het is een slimme manier om je energiekosten te verlagen en duurzamer te leven.

Enkele belangrijke voordelen van deze laadpaal en zonnepaneel combinatie zijn:

  • Maximaal benutten van zelf opgewekte zonne-energie
  • Hogere zelfvoorzienendheid en minder afhankelijkheid van het elektriciteitsnet
  • Lagere energiekosten door minder inkoop van netstroom
  • Groener energiegebruik door optimale benutting van hernieuwbare energie

Dynamic load balancing

Een belangrijk onderdeel van bidirectionele laadpalen is dynamic load balancing. Deze slimme technologie zorgt ervoor dat de laadpaal continu het stroomverbruik in je woning meet en het laad- of ontlaadvermogen automatisch aanpast.

Stel dat je tegelijk kookt, de wasmachine draait en je elektrische auto aan het laden is: zonder load balancing zou dit kunnen leiden tot overbelasting van je netaansluiting. Met dynamic load balancing verdeelt de laadpaal de beschikbare capaciteit optimaal, zodat je auto veilig laadt én je huishouden gewoon kan blijven draaien.

Bij bidirectioneel laden is dit nog belangrijker, omdat de laadpaal niet alleen energie naar de auto stuurt, maar ook terug het huis in kan voeden. Zo blijft je energiehuishouding altijd in balans, zonder dat jij daar zelf naar hoeft om te kijken.

⮕ Wel vermogen moet jouw laadpaal hebben? Ontdek hier de verschillen tussen snelladen en normaal laden.

Huis met laadpaal en zonnepanelen

Kosten en investeringsoverwegingen

De kosten van een bidirectionele laadpaal zijn hoger dan de kosten van een standaard laadpaal thuis. De prijs ligt meestal tussen € 5.000 en € 6.000, afhankelijk van het model en de installatie. Dit is ongeveer twee keer zo duur als een gewone laadpaal. De hogere prijs komt door de complexere technologie die nodig is voor tweerichtingsverkeer van energie.

De terugverdientijd hangt af van je energieverbruik, de aanwezigheid van zonnepanelen en je energiecontract. Met een dynamisch energiecontract en zonnepanelen kun je de prijs mogelijk binnen 5 tot 6 jaar terugverdienen door slim laden en terugleveren.

Rekenvoorbeeld terugverdientijd:

  • Je gebruikt je auto als thuisbatterij voor 10 kWh per dag (’s nachts laden, overdag/avond ontladen).
  • Besparing per kWh: €0,25 (realistisch verschil tussen goedkoop laden en duur verbruiken).
  • Jaarlijkse besparing: 10 kWh × €0,25 × 365 = ± €900.

Terugverdientijd:

  • Investering: €5.000.
  • Besparing: ± €900/jaar.
  • Terugverdientijd: ± 5–6 jaar.

Aandachtspunten en beperkingen

Niet elke elektrische auto is geschikt voor bidirectioneel laden. Momenteel ondersteunen vooral Aziatische auto merken deze technologie. Europese en Amerikaanse fabrikanten volgen langzamer. Check altijd of je auto (of toekomstige auto) compatibel is.

Er bestaan zorgen over de impact op de batterij levensduur van je auto. Extra laadcycli kunnen theoretisch de batterij sneller doen verouderen. Fabrikanten bouwen echter beschermingsmechanismen in en moderne batterijen zijn ontworpen voor duizenden laadcycli. De meeste experts verwachten geen significant effect op de levensduur.

Houd rekening met deze belangrijke aandachtspunten bij aanschaf:

  • Controleer of je auto geschikt is voor bidirectioneel laden (vooral Hyundai, Kia en Nissan ondersteunen dit momenteel)
  • Zorg voor een geschikte netaansluiting, meestal 3-fase (krachtstroom) – vaak is daar een verzwaring van de meterkast voor nodig
  • Laat installatie uitvoeren door een gecertificeerde installateur
Tip! Prijzen van 5 laadpaal specialisten vergelijken Vergelijk en bespaar door 5 offertes van de beste laadpaal specialisten aan te vragen.

Installatieproces bidirectionele laadpaal

De installatie van een bidirectionele laadpaal vereist specifieke expertise. Je hebt een geschikte netaansluiting nodig, meestal 3-fase (krachtstroom). Ook is een speciale meter nodig die bidirectionele energiestromen kan meten.

Laat de installatie altijd uitvoeren door een gecertificeerde installateur. Deze zorgt voor de juiste aansluiting, veiligheidsmaatregelen en eventuele aanpassingen aan je meterkast. Vergelijk offertes van verschillende aanbieders om de beste prijs-kwaliteitverhouding te vinden. Via Homedeal kun je eenvoudig offertes voor laadpalen vergelijken van betrouwbare vakspecialisten.

Tip! Prijzen van 5 laadpaal specialisten vergelijken Vergelijk en bespaar door 5 offertes van de beste laadpaal specialisten aan te vragen.

Veelgestelde vragen

Kan elke elektrische auto bidirectioneel laden?

Nee, niet elke elektrische auto ondersteunt bidirectioneel laden. Momenteel bieden vooral modellen van Hyundai, Kia en Nissan deze functie. Check bij de fabrikant of jouw auto (of toekomstige auto) geschikt is voor Vehicle to Home (V2H) of Vehicle to Grid (V2G) technologie.

Hoe snel verdien ik een bidirectionele laadpaal terug?

De terugverdientijd is in het meest optimale geval 5-6 jaar, afhankelijk van je energieverbruik, zonnepanelen en energiecontract. Met een dynamisch energiecontract, zonnepanelen en slim gebruik van piek- en daltarieven bereik je de snelste terugverdientijd.

Schaadt bidirectioneel laden de batterij van mijn auto?

Modern onderzoek toont aan dat het effect op de batterijlevensduur minimaal is. Elektrische auto’s hebben ingebouwde beschermingssystemen die voorkomen dat de batterij te ver ontlaadt. Fabrikanten houden bij hun garantievoorwaarden ook rekening met bidirectioneel laden.

Hoe werkt het?
1
Beschrijf je project

Vertel ons waar je naar op zoek bent. Wat zijn je wensen?

2
Vergelijk vakspecialisten

Kom in contact en vergelijk offertes van vakspecialisten.

3
Kies jouw vakspecialist

Ga voor de vakspecialist die het best past bij jouw project.

4
Geniet van het resultaat

Deel het met anderen en laat een review achter.

Waarom Homedeal?
350.000

350.000 geplaatste opdrachten per jaar

2.000

Ruim 2.000 aangesloten vakspecialisten

169

169 verschillende vakgebieden