Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden. Het is beter voor het milieu, scheelt in de portemonnee en op steeds meer plekken worden laadpalen geplaatst. Helemaal fijn als je – als elektrisch rijder – een laadpaal thuis laat installeren. Op deze pagina vertellen we waarmee je rekening moet houden en wat de kosten zijn voor de installatie ervan.
Inhoudsopgave
Voordelen om een laadpaal thuis te installeren
Brandstofprijzen schieten omhoog. Met elektrisch rijden bespaar je hier flink op. Elektriciteit is namelijk goedkoper dan fossiele brandstoffen. Daarnaast stijgen – om verschillende redenen – de brandstofkosten aan de pomp enorm, waardoor je er weinig grip op hebt. Met een laadpaal aan huis houd je meer grip op die kosten. We vertellen je de voordelen van een laadpaal voor thuis:
Reden 1: gemak
Een van de belangrijkste redenen waarom niet iedereen overstapt op elektrisch rijden, is omdat het laden nogal een gedoe kan zijn. De actieradius is lager dan bij traditionele auto’s en ga je bij een tankstation laden, dan sta je een tijd stil. Waar je bij de benzinepomp na een paar minuten klaar bent na het tanken, kost dat met elektrisch laden veel meer tijd.
In steeds meer wijken komen speciale parkeerplaatsen met laadpalen, maar dan staat je auto nog niet voor de deur. Daarom is het extra gemakkelijk als je een laadpaal aan huis hebt. Je hangt de stekker aan de auto op het moment dat je thuis bent en trekt ‘m er weer uit op het moment dat je erop uit moet. Zo verlies je geen waardevolle tijd!
Reden 2: je steentje bijdragen aan het milieu
De overheid stimuleert verduurzaming. Het is belangrijk dat we allemaal ons steentje bijdragen, zodat het klimaat niet verder verandert. Je draagt met elektrisch rijden – en dus ook met een thuis laadpaal – bij aan de vermindering van CO2-uitstoot.
Reden 3: je verhoogt je woningwaarde
Iedere euro die jij investeert in het verduurzamen van je woning – van een warmtepomp of zonnepanelen installeren tot het isoleren van je woning – zorgt ervoor dat de waarde stijgt. Ga je je woning in de toekomst verkopen, dan is een laadpaal bij veel woningeigenaren gewild en heb je een streepje voor op de concurrentie.
Reden 4: grip op je kosten
Met het installeren van laadpalen thuis, houd je grip op je kosten. Allereerst bespaar je brandstofkosten omdat elektriciteit goedkoper is. Daarnaast kun je – met een laadpaal aan huis – zelf bepalen wanneer je laadt. Bijvoorbeeld tijdens de daluren van je energiecontract. Je kunt zelfs (tegen betaling) anderen aan je huis laten laden. En heb je zonnepanelen op je dak en daarop je laadpaal aangesloten? Dan betaal je voor het laden van je auto aan huis bijna niets! Dat versnelt de terugverdientijd van de laadpaal enorm.

Welke laadpalen voor thuis zijn er?
Er zijn verschillende laadpalen, waaronder snelladers ook wel DC-laders genoemd. Met snelladers is je auto sneller heel snel opladen, maar deze zijn behoorlijk prijzig. Een kleine DC-lader begint rond de € 10.000 – € 15.000, exclusief installatie. Ook is het complexer om dit te installeren en soms zelfs niet eens mogelijk.
Daarnaast is een DC-lader meestal ook onnodig, in de praktijk zullend de meeste gebruikers met een ‘gewone’ AC-lader ’s nachts laden (met 11 kW of 22 kW), wat meer dan genoeg is, omdat de auto ’s ochtends toch weer vol is. Normale laders zijn kosten-effectief, eenvoudig te installeren en geschikt voor dagelijks gebruik. In de meeste gevallen is dit voldoende voor een laadpaal aan huis.
Bij AC-laadpalen onderscheiden we de volgende soorten:
1-fase laadpaal
- Vermogen: 3,7 kW (16A) of 7,4 kW (32A).
- Laadsnelheid: geschikt voor langzaam laden – zo’n 15–40 km bereik per uur.
- Voordelen: Past vaak zonder grote aanpassing in bestaande woninginstallatie.
- Nadelen: Langere laadtijd, zeker bij EV’s met grote accu’s.
3-fase laadpaal
- Vermogen: 11 kW (3x16A) of 22 kW (3x32A).
- Laadsnelheid: sneller laden – 50–100 km bereik per uur (afhankelijk van je auto).
- Voordelen: Ideaal voor grotere accu’s of veel rijafstand.
- Nadelen: Vereist vaak een zwaardere netaansluiting (van 1-fase naar 3-fase). Niet elke auto ondersteunt 22 kW laden.
Slimme laadpaal
- Kenmerken: Uitgerust met software en vaak verbonden met wifi of 4G/5G. Een slimme laadpaal is zowel mogelijk als 1-fase lader variant en 3-fasen lader.
- Voordelen:
- Laadsessies monitoren via app.
- Laadschema’s instellen (bijv. laden tijdens daluren).
- Load balancing: voorkomt overbelasting van je meterkast.
- Integratie met zonnepanelen of dynamische energietarieven.
- Nadelen: Duurder in aanschaf en installatie.
Bidirectionele laadpaal (Vehicle-to-Home en Vehicle-to-Grid)
- Kenmerken: Kan niet alleen laden, maar ook stroom uit de auto-accu terugleveren aan je huis (Vehicle-to-Home) of aan het net (Vehicle-to-Grid).
- Voordelen: Werkt als energieopslag, handig in combinatie met zonnepanelen of dynamische energietarieven.
- Nadelen: Nog duur en beperkt beschikbaar; niet alle auto’s zijn geschikt.
Waar moet je op letten als je een laadpaal voor thuis wilt installeren?
Wil je een laadpaal met 3-fasen-aansluiting, omdat je snel wilt kunnen laden? Houd er dan rekening mee dat veel oude meterkasten hebben nog een 1-fase-aansluiting, wat te weinig vermogen is voor de laadpaal.
Je kunt je meterkast verzwaren en dan maakt je netwerkbeheerder een 3-fasen-aansluiting. Via mijnaansluiting.nl kun je een zwaardere aansluiting aanvragen. Houd er rekening mee dat het soms een paar maanden duurt voordat je aansluiting wordt goedgekeurd.
Daarna kan een laadpaal installateur de meterkast klaarmaken om de laadpaal te installeren. Ook is het belangrijk dat er een aparte groep wordt aangemaakt in je meterkast.
Voordat je de verzwaring aanvraagt, is het belangrijk om te controleren of je elektrische auto inderdaad gebruikmaakt van de 3-fasen-aansluiting.
Wat kost een laadpaal aan huis installeren?
De kosten van een laadpaal variëren – afhankelijk van het type en de specificaties. De prijs van de laadpaal-installatie zijn gebaseerd op drie factoren: de kosten van de laadpaal zelf, de installatie en dynamic load balancing. Dit laatstgenoemde systeem verdeelt tussen meerdere laadpunten de algemene belasting van het elektriciteitsnetwerk. Daarmee wordt overbelasting in huis voorkomen. Globaal de kosten op een rij:
Factoren | Gemiddelde kosten | Toelichting |
---|---|---|
Eigen laadpaal | € 500 – € 1.200 | |
Installatie van de laadpaal | € 500 – € 2.000 | Afhankelijk van de evt. graafwerkzaamheden en verzwaring van de meterkast. |
Dynamic load balancing | € 100 – € 250 |
Er zijn op dit moment geen landelijke subsidies beschikbaar voor de aanschaf van een eigen laadpaal. Wel stimuleren gemeenten in sommige gevallen de aanschaf en installatie ervan – informeer daarom bij je eigen gemeente naar eventuele voordelen. Als ondernemer zijn er wel verschillende regelingen om een laadpaal met fiscaal voordeel aan te schaffen.
Ook een laadpaal thuis laten installeren?
Met een eigen laadpaal thuis profiteer je van gemak, lagere laadkosten en de zekerheid dat je auto altijd klaarstaat wanneer jij dat wilt. Of je nu kiest voor een eenvoudige 1-fase lader of een slimme 3-fase laadoplossing, een professionele installatie is de sleutel tot veilig en efficiënt laden. Ben je benieuwd welke laadpaal het beste aansluit bij jouw situatie en wat de kosten zijn? Vraag dan vrijblijvend meerdere laadpaal offertes aan bij erkende installateurs en ontdek direct de mogelijkheden voor jouw woning.

Veelgestelde vragen over laadpalen aan huis
Afhankelijk van de werkzaamheden in de meterkast en installatie, betaal je tussen de 1.000 – 3.500 euro voor de aankoop en installatie van een laadpaal. Via Homedeal.nl vind je erkende vakspecialisten voor dit project. Vraag je offerte direct via ons platform aan.
In de meeste gevallen heb je een 3-fasen-aansluiting nodig in je meterkast. Heeft je meterkast nog een 1-fasen-aansluiting, dan moet je eerst een verzwaring aanvragen. Een installateur kan daarna een aparte groep aanmaken voor de laadpaal.
Ja, dat kan! In dat geval laad je je auto op zonnige dagen gratis op – en het is natuurlijk een stuk beter voor het milieu. Je kunt een normale laadpaal installeren of kiezen voor een ‘solar lader’: deze laadt puur op uit zonne-energie en niet ook nog uit netstroom.
Voor een deel kun je een laadpaal zelf installeren. Je kunt de voorbereidende werkzaamheden zelf doen, maar de elektrische installatie moet altijd door een erkend installateur uitgevoerd worden. Zo ben je verzekerd van veilige installatie.