Als eigenaar van (sommige typen) elektrische auto’s kun je kiezen: snelladen of normaal laden? Beide hebben voor- en nadelen. En wellicht vraag je je af: kun je een snellader ook thuis neerzetten, of kan dit alleen langs de snelweg? In dit artikel ontdek je wanneer je voor welke laadmethode of type laadpaal kiest en wat dit betekent voor je portemonnee en je auto.
✅ Key takeaways:
- Snelladen (DC) is 5-10x sneller maar kost bijna dubbel zoveel als normaal laden (AC)
- Een DC snellader zie je vrijwel nooit als laadpaal thuis, je kunt wel kiezen voor een snelle AC lader thuis (22 kW)
- Normaal laden is beter voor je batterij en ideaal voor dagelijks gebruik
- Snelladen is perfect voor lange ritten en wanneer je weinig tijd hebt
- Beperk snelladen tot 2x per week om batterijslijtage te minimaliseren
Snelladen vs. normaal laden: het verschil
Snelladen en normaal laden verschillen in hoe ze je auto opladen en dat heeft met name te maken met het type stroom: gelijkstroom of wisselstroom.
- Bij normaal laden gebruik je wisselstroom (AC). Je auto zet deze stroom om naar gelijkstroom voor de batterij. Dit gebeurt met vermogens tussen 3,7 en 22 kW via een Type 2-stekker.
- Snelladen werkt met gelijkstroom (DC) en stuurt de stroom direct naar je batterij. De omvormer zit in het laadstation, niet in je auto. Snelladers leveren tussen 50 en 350 kW via CCS-stekkers. Dit maakt ze veel krachtiger dan normale laders.
Je herkent een snellader aan het hogere vermogen (boven 43 kW) en vaak aan de dikkere oplaadkabels. Normale laadpalen zijn de standaard laadpalen die je in woonwijken en op parkeerplaatsen ziet.
Vergelijking: snelladen vs. normaal laden
In de tabel hieronder zetten we de feiten op een rijtje: de verschillen tussen snelladen en normaal (of langzaam) laden.
Kenmerk | Snelladen (DC) | Normaal laden (AC) |
---|---|---|
Type stroom | Gelijkstroom (DC) | Wisselstroom (AC) |
Vermogen | 50-350 kW | 3,7-22 kW |
Stekkertype | CCS | Type 2 |
Locatie omvormer | In het laadstation | In de auto |
Herkenning | Dikkere kabels | Standaard laadpalen in woonwijken en thuis |
Kun je een snellader thuis laten installeren?
Ja, je kunt een snellader thuis installeren, maar in de meeste gevallen gaat het dan niet om een échte publieke DC-snellader zoals langs de snelweg, maar om een snelle AC-thuislader met een hoog vermogen.
Het gaat dan om een 3-fasen hoog vermogen laadpaal. Deze biedt 22 kW laadvermogen en vereist een 3-fase (400V) aansluiting. Daarnaast heb je vaak toestemming nodig van je netbeheerder om dit aan te mogen leggen. Je kunt hiermee ongeveer 100 km per uur laden.

Let op! Je auto bepaalt ook het maximum laadvermogen. Ga na hoeveel elektrische auto aan kan. Het is zonde om een laadpaal thuis van 22kW te laten installeren als je auto maar 11 kW aankan.
Soorten laadpalen thuis en hun laadvermogen
Thuislaadpalen zijn er in verschillende vermogensniveaus. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende typen laadpalen voor thuis, inclusief het bijbehorende kW-vermogen en wat voor aansluiting je daarvoor nodig hebt:
Type laadpaal | Vermogen (kW) | Fasen | Ampère | Vereiste aansluiting | Laden per uur |
---|---|---|---|---|---|
Standaard stopcontact (noodoplossing) | 2,3 kW | 1-fase | 10 A | 230V stopcontact | ±10–15 km |
1-fase laadpaal (standaard) | 3,7 kW | 1-fase | 16 A | 230V met aparte zekering | ± 15-20 km |
1-fase krachtiger | 7,4 kW | 1-fase | 32 A | 230V / zwaardere zekering | ± 25-35 km |
3-fasen standaard (meest gebruikt) | 11 kW | 3-fase | 16 A | 400V 3-fasen aansluiting | ± 50 km |
3-fasen hoog vermogen | 22 kW | 3-fase | 32 A | 400V 3-fasen + toestemming netbeheerder | ± 100 km |

Laadtijd: normaal laden vs. snelladen
Het verschil in laadtijd is enorm. Met normaal laden duurt het opladen van je auto 5 tot 10 uur voor een volle accu. Snelladen laadt je batterij tot 80% in slechts 15 tot 40 minuten.
Dit verschil maakt dat beide methoden hun eigen toepassingen hebben. De meeste elektrische rijders (80%) laden hun auto thuis of op zoals werk of winkelcentra. Hier staat je auto langer stil en is normaal laden perfect. Maar aan de snelweg is het fijn wanneer je zo snel mogelijk weer door kunt en daarom zijn snelladers daar een uitkomst.
Praktische vergelijking laadmethoden
Aspect | Snelladen | Normaal laden/langzaam laden |
---|---|---|
Laadtijd | 15-40 minuten (tot 80%) | 5-10 uur (volledige accu) |
Kosten per kWh | ± €0,79 | ± €0,35 |
Kosten volledige lading (60 kWh) | ± €47,40 | ± €21,00 |
Ideale toepassing | Lange ritten, weinig tijd | Dagelijks gebruik, thuisladen |
Impact op batterij | Hogere slijtage bij frequent gebruik | Minimale slijtage |
Wanneer kies je voor snelladen (> 50 kW)?
Snelladen is ideaal in deze situaties:
- Tijdens lange ritten, waarbij je na 150-200 km even stopt
- Als je weinig tijd hebt en snel weer verder wilt
- In noodgevallen
Snelladers staan strategisch langs snelwegen en in stadscentra. Ze zijn ontworpen voor korte laadstops van ongeveer 20 minuten.
Wanneer kies je voor normaal laden?
Normaal laden past beter bij:
- Dagelijks gebruik en opladen in je eigen garage
- Nachtelijk laden tegen lagere stroomtarieven
- Opladen op je werk of bij winkelcentra waar je auto uren stilstaat
- Als je de levensduur van je batterij wilt maximaliseren
Wanneer kies je voor 11 kW en wanneer voor 22 kW?
11 kW: beter voor je batterij
Je elektrische auto laden met 11 kW is meestal beter voor de levensduur van je batterij dan laden met 22 kW. Sneller laden (22 kW) betekent hogere temperatuur en spanning in de batterij. Dit kan op de lange termijn versneld veroudering veroorzaken, vooral bij vaak en structureel snel laden. 11 kW laden is rustiger en houdt de batterijtemperatuur stabieler.
22 kW: voor elektrische bedrfijfswagen en premium EV’s
Veel elektrische auto’s accepteren max. 11 kW AC-lading. Dus ook dan is het verstandig om met 11 kW te laden. Enkel duurdere modellen EV’s of bedrijfswagens zoals bijv. Renault Zoé, Tesla Model S of Polestar 2 kunnen effectief op 22 kW AC laden.
Prijsverschil laadpaal 11 kW en 22 kW?
De prijzen van een normale thuislader en een snelle thuislader ontlopen elkaar niet veel. Een 11 kW laadpaal kost €700 – €1.200 en een 22 kW laadpaal kost €800 – €1.300. De installatiekosten lopen daarentegen wel wat uiteen: €400 – €800 voor een normale lader en €600 – €1000 voor een snelle lader, met name omdat voor het laatste type vaak een aanpassing van de aansluiting nodig is.
Batterijbehoud en slim laadgedrag
De meeste moderne elektrische auto’s hebben een batterijmanagementsysteem dat oververhitting voorkomt. Toch is het slim om snelladen te beperken tot wanneer het echt nodig is.
Houd je batterij in goede conditie met deze tips:
- Beperk snelladen tot maximaal 2 keer per week
- Laad je auto bij voorkeur op tussen 20% en 80% capaciteit
- Voorverwarm je batterij bij koud weer voor het snelladen
- Gebruik normaal laden als standaard laadmethode
Laadpaal thuis neerzetten?
Wil je een laadpaal thuis laten installeren? Of wil je weten welk type laadpaal bij jou thuis en voor jouw auto het meest geschikt is? Vraag via Homedeal gratis en vrijblijvend laadpaal offertes aan en ontvang vandaag nog een prijsopgave én antwoord op de vraag wat de beste opties zijn voor jou. Ga meteen aan de slag!
Veelgestelde vragen
Niet per sé, maar regelmatig snelladen op hoog vermogen kan op lange termijn iets meer slijtage veroorzaken aan je batterij dan normaal (langzamer) laden. Bij dagelijks thuisladen is 11 kW meestal beter voor de levensduur van de accu, omdat het minder warmte genereert en de batterij rustiger oplaadt. Af en toe 22 kW laden is geen probleem, maar structureel is langzamer laden beter voor het behoud van je batterijcapaciteit.
Alleen als je auto 22 kW AC-laden ondersteunt, je over een geschikte aansluiting beschikt, én je regelmatig snel moet bijladen. Voor de meeste gezinnen is een 11 kW-laadpaal ruimschoots voldoende om ’s nachts volledig op te laden. Een 22 kW-paal is interessant voor intensief gebruik, bijvoorbeeld bij meerdere EV’s of zakelijke rijders die snel moeten schakelen. Twijfel je? Dan is een futureproof 11 kW-laadpaal met slimme software vaak de beste keuze.
De Tesla Wall Connector wordt in de volksmond soms een “snellader” genoemd, maar technisch gezien is het géén snellader zoals je die aan de snelweg ziet. Ook dit is een AC lader die beschikbaar is in 11 kW of 22 kW varianten.