Na een asbestinventarisatie volgt een asbestinventarisatierapport. Deze heb je nodig voor je kunt beginnen met de verbouwing, renovatie of sloop van een potentieel asbesthoudend gebouw gebouwd voor 1 januari 1994. Op deze pagina vind je alle informatie en kosten rondom een asbestinventarisatierapport.
Wat is een asbestinventarisatierapport?
Een asbestinventarisatierapport is het verslag van de inventarisatie van asbesthoudende materialen in een gebouw of object. De bouwgeschiedenis van een gebouw speelt hierbij ook een rol.
Het asbestinventarisatierapport moet altijd worden opgesteld voordat werkzaamheden plaatsvinden. Op vertoning van het rapport is het mogelijk om vergunningen aan te vragen of een sloopmelding in te dienen bij de gemeente. Bij een asbestsanering weten de vakspecialisten aan de hand van dit rapport met welke risico’s zij rekening dienen te houden en waar de asbest zich bevindt.
Wat voor soorten asbestinventarisaties zijn er?
Er zijn verschillende maten van asbestinventarisatie mogelijk. Aan deze inventarisaties zijn ook verschillende kosten verbonden, vanaf € 300.
Type asbestinventarisatie | Gemiddelde kosten |
---|---|
Inventarisatie zichtbaar materiaal (vroeger type A) | € 300 - € 500 |
Volledige inventarisatie (vroeger type B) | Vanaf € 450 |
Asbestinventarisatiebedrijven kunnen alleen de zichtbare asbest inventariseren (vroeger type A) of ook (lichte) sloopwerkzaamheden uitvoeren en een volledige inventarisatie uitvoeren (vroeger type B). Bij deze volledige inventarisatie worden zaken weggebroken om te zien of er zich asbest achter bevindt. Denk bijvoorbeeld aan voorzetwanden of plafonds.
Tijdens de inspectie worden monsters afgenomen welke daarna in een laboratorium geanalyseerd worden. Voorafgaand aan de inspectie vindt een historisch onderzoek plaats en achteraf worden alle bevindingen in het asbestinventarisatierapport beschreven.
Kosten in jouw situatie
De exacte kosten van jouw asbestinventarisatie en bijbehorend rapport zullen daarom afhangen van jouw plannen rondom de sloop, verbouwing, sanering of verkoop. Enkel een badkamer inventariseren kost namelijk minder dan een volledig gebouw aan een inspectie onderwerpen.

Hoe laat ik een asbestinventarisatierapport uitvoeren?
De regels rondom de uitvoer van een asbestinventarisatie zijn streng. Niet elke instantie of bedrijf mag dit onderzoek uitvoeren, omdat er strenge veiligheidsregels aan zijn verbonden. Kies altijd voor een gecertificeerd bedrijf en juist gecertificeerde vakspecialisten.
Deze bedrijven voldoen aan het juiste kwaliteitsmanagementsysteem waarmee ze op een juiste manier een asbestinventarisatie uitvoeren. Je kunt de mate van certificering bij jouw gekozen bedrijf navragen of controleren via Stichting Ascert.
Waar moet ik op letten?
Als je asbest wil laten verwijderen, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Lees onderstaande punten zodat je goed voorbereid bent.
1. Check de certificaten van het bedrijf
Het inventariseren en opstellen van een asbestinventarisatierapport mag niet zomaar door elk bedrijf worden uitgevoerd. Bedrijven die dit onderzoek willen uitvoeren, moeten beschikken over de juiste certificering. Lees meer over certificering op de website van Stichting Ascert.
2. Voorkom extra kosten asbestinventarisatie
Geef van te voren aan bij het inventarisatiebedrijf wat jouw plannen zijn voor het gebouw of object. Wil je verbouwen, slopen, saneren of verkopen? Het hele gebouw of enkele ruimtes? Op deze manier zorg je dat het geplande onderzoek alle benodigde zaken meeneemt en het inventarisatiebedrijf niet te weinig of juist te veel doet.
3. Zelf asbest verwijderen
Het is mogelijk om zelf asbest te verwijderen, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo mag je tot maximaal 35 m2 hechtgebonden asbest zelf verwijderen. De verwijdering van losgebonden asbest moet worden uitgevoerd door een gecertificeerd asbestsaneringsbedrijf vanwege de gevaren voor je gezondheid.
Er bestaat geen vast stappenplan voor het zelf verwijderen van asbest. Denk vooral aan je eigen veiligheid en gezondheid.

Veelgestelde vragen
Zijn er kosten verbonden aan het aanvragen van offertes voor asbestinventarisatiebedrijven of asbestsaneringsbedrijven?
Nee, de aanvraag van offertes is volledig gratis en vrijblijvend.
Ben ik verplicht om asbest uit mijn huis te verwijderen?
Je hoeft niet altijd verplicht asbest te verwijderen, mits dit geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Daarom dien je losgebonden asbest wel te laten verwijderen. Bij deze soort asbest komen de vezels gemakkelijk vrij en dat levert grote gezondheidsrisico’s op.
Is een asbestinventarisatierapport verplicht of vrijblijvend?
Dat hangt af van de situatie. In het geval dat je een gebouw dat voor 1 januari 1994 gebouwd is (gedeeltelijk) wil slopen, renoveren of verbouwen, is een asbestinventarisatie verplicht. Bij de verkoop van een gebouw is deze verplichting er niet, al kan een koper er wel de voorkeur voor hebben. Vraag voor alle zekerheid bij een vakspecialist na wat in jouw situatie handig is om onduidelijkheden te voorkomen.
Hoe lang is het asbestinventarisatierapport geldig?
Een asbestinventarisatierapport is 3 jaar geldig. Na deze 3 jaar wordt gekeken of actualisering van het asbestinventarisatierapport noodzakelijk is.
Waarom zijn de kosten van asbestsanering zo hoog?
Het verwijderen van asbest is een specialistisch project dat alleen door een gecertificeerd bedrijf uitgevoerd mag worden. Er zijn een aantal factoren die meespelen in de prijs.
- De voorafgaande asbestinventarisatie
- Het vervoeren van asbest
- Beschermingsmiddelen van personeel
- Stortkosten
- De toegepaste techniek